Zielony Smok - logo witryny

Biblia – spis treści

Szarańcza smażona

Szarańcza smażona
Szarańcza smażona (z domeny publicznej)

Składniki

  • szarańcza wędrowna lub inny jadalny gatunek prostoskrzydłych
  • oliwa z oliwek lub olej rzepakowy

Przygotowanie potrawy

Szarańczę wrzucamy na dość mocno rozgrzany tłuszcz.

Smażymy bardzo kótko – jedynie do momentu zarumienienia. Celem smażenia jest denaturacja białka i zabicie ewentualnych niepotrzebnych bakterii.

Odcedzamy z tłuszczu i wysypujemy np. na ręcznik papierowy, aby pozbyć się nadmiaru tłuszczu.

Przy większej ilości można użyć sprzętu stosowanego do smażenia frytek – wtedy lepiej smażyć na oleju rzepakowym.

Solimy lekko przed podaniem

Podawanie

Wysypane luzem na półmisku, pojedynczo na wykałaczkach lub po kilka na patyczkach szaszłykowych – co ułatwia jedzenie i zabezpiecza palce przed zabrudzeniem.

Spożywanie

Zjadamy tylko odwłok i mięso nóg. Niektórzy chwytają szarańczę za głowę i zjadają odwłok jak chipsa.

Zalety szarańczy

Szarańcza zawiera więcej białka niż wołowina czy inne gatunki mięsa. Zawiera niewiele tłuszczu. Chityna z pancerza zwierzęcia ma działanie podobne do błonika roślinnego.

Szarańcza jest łatwiejsza w hodowli niż zwierzęta wyższe:

  • Przyrost masy jest wielokrotnie szybszy niż np. u świń.
  • Żywi się odpadami.
  • Do wyprodukowania 1 kg białka potrzeba tysiące razy mniej wody niż przy hodowli świń.

Zwierzęta można zabijać humanitarnie – np. przez zamrożenie.

W trakcie hodowli powstaje mniej biologicznych odpadów łatwiej utylizowanych w środowisku.

Czasopismo: Blog Zielonego Smoka

Artykuł: nr 12

Autor: Jacek Piechota